bg

Welcome To Illa Arabella Official Blogspot~...Be My FOLLOWERS ok?^,^...chill babe........^,*...do LIKE my Page in FB Illa Arabella OfficialPage~..TQ!...:D

Friday, November 30, 2012

GULAI LEMAK CILI PADI

Salam dan selamat sejahtera..^.^
hai illa resepi ape pulak nak share kali ini??
hehehe..tengok title pun dah tahu kan?^,^

GULAI LEMAK CILI PADI!!!



ok jom try resepi ni pulak..^,^


bahan-bahan :

-2 biji bawang merah (ditumbuk/dikisar)
-1 inci kunyit hidup (ditumbuk/dikisar)
-15 biji cili padi (ditumbuk/dikisar)
-1 batang serai (dititik)
-3 ekor ikan yang telah disiang dan dipotong 2 setiap seekor
-garam
-serbuk kunyit
- santan cair dalam sebiji kelapa

cara-cara memasak:

- masukkan santan cair kedalam periuk, masukkan bahan2 yang telah dikisar/ditumbuk tadi..buka api yang sederhana..kacau sehingga sebati.
-masukkan garam dan serbuk kunyit.
-masukkan ikan dan serai yang telah dititik tadi..kacau sehingga masak/menggelegak.
-siap untuk dihidang.!

*jangan berhenti kacau sehingga menggelegak sebab takut pecah minyak.

SELAMAT MENCUBA!
^_^

Thursday, November 29, 2012

SAMBAL UDANG

Salam dan selamat sejahtera semua..^,^
ok resepi yang illa nak kongsi hari ini ialah SAMBAL UDANG PETAI
eh mane ade petai lah..xde stok..hahaha
ok jom lihat resepinya...^,^



bahan-bahan :
 
- udang segar dalam 500gm
-1 labu bawang besar (dihiris)
-cili pres (2 senduk)
-1 mangkuk kecil air asam jawa
-minyak masak
-gula
-garam

cara-cara memasak :

-goreng udang terlebih dahulu dan ketepikan.
-panaskan minyak untuk menumis cili pres..masak sehingga cili masak.
-masukkan gula dan garam secukup rasa..masukkan udang yang telah digoreng tadi
-masukkan bawang yang telah dihiris dan air asam..biarkan seketika sehingga sebati.
-sedia untung dihidang.

#kalau nak letak petai pun boleh setelah masukkan udang.

SELAMAT MENCUBA !
^_^

Monday, November 26, 2012

NASI GORENG BELACAN

salam dan selamat sejahtera semua!!^,^
ok hari ini illa nak share resepi nasi goreng belacan dengan korang semua..
mudah je nak masak nasi goreng belacan ni..



RESEPINYA:

bahan-bahan :

  • 2 cawan nasi sejuk
  • 1 inci belacan-tumbuk
  • 10 tangkai cili api-ditumbuk
  • sedikit udang kering-tumbuk
  • 1 cawan ikan bilis-goreng garing dan ketepikan
  • 3 ulas bawang merah-tumbuk
  • 2 ulas bawang putih-tumbuk
  • 1/2 ikat kailan-potong (ILLA X GUNA SAYUR)
  • sedikit isi ayam/udang/daging
  • Garam dan gula secukup rasa
  • Sedikit minyak untuk menumis

caranya :

  • Panaskan minyak,tumis bahan2 yang telah ditumbuk sehingga naik bau
  • Masukkan isi ayam/udang/daging sehingga masak.masukkan sedikit garam.
  • Masukkan nasi. Gaul sehingga sebati kesemua bahan.masak seketika dan tutup api.
  • taburkan ikan bilis yang telah digoreng tadi.SIAP!

SELAMAT MENCUBA!
^_^

Saturday, November 3, 2012

PUTERAKU...

Ya Allah Ya Tuhanku..
Berikanlah aku kekuatan..
Berikanlah aku ketabahan..
Berikanlah aku ketenangan...
untuk menempuhi segala rintangan dan dugaan-MU Ya Allah
sesungguhnya aku hanya hambaMU yang lemah..
sesungguhnya aku hanya hambaMU yang kerdil..

Wahai sayangku..
Lindungilah aku dari kehancuran dunia
berikanlah aku ruang untuk bernafas
berikanlah aku kasihmu yang tulus itu
berikanlah aku sayangmu yang ikhlas itu
sesungguhnya semangatku ada pada dirimu
sesungguhnya kasihku ada pada senyumanmu..

Dengarkanlah bisik hatiku
Fahamilah bisik hatiku
Rasakanlah bisik hatiku, dan
Sambutlah bisik hatiku..

Bersama kita tanam benih cinta ini
Menuai bersama ketika semi datang
Bertahan saat gugur menyapa
Mendinginkan ketika panas menyentuh dan
Menghangatkan saat dingin memeluk..

Ketika ragu menghampiri
Percayalah aku akan menyeka keraguan itu
Ketika luka menggoresmu
Percayalah aku yang memegang penawar luka itu.

Ketahuilah,
Mengertilah,
Tetapkanlah, bahawa


H.A.C.K.S