bg

Welcome To Illa Arabella Official Blogspot~...Be My FOLLOWERS ok?^,^...chill babe........^,*...do LIKE my Page in FB Illa Arabella OfficialPage~..TQ!...:D

Monday, December 12, 2011

BAGAN LALANG~

Holla my readers..^,^
ok hari ne(Ahad) illa n fmily kluar brsiar-siar di Bagan Lalang..
sje jlan2..usha2 org kat sne..hahaha(x de kje)

korang thu x Bagan Lalang tu ape?kat mne?
jngn2 ade yg x thu..mne lah thu kan..hehe^,^

ok illa bgthu skit lah eh..
Bagan Lalang ialah sebuah pekan di pesisir pantai dalam daerah Sepang di Selangor, Malaysia. Di sini terdapat banyak hutan paya bakau dan tanah liat tempatan yang menyokong industri pembuatan batu-bata.

Kampung Bagan Lalang wujud sebelum zaman kemerdekaan Tanah Melayu kira-kira 50 tahun yang lampau. Menurut Ketua Kampung, Haji Tusirun Abdul Majid, terdapat pelbagai versi bagaimana Kampung Bagan Lalang memperoleh namanya. Namun begitu, beliau berkata bahawa perkataan “Bagan” dalam bahasa Jawa bermaksud tempat persinggahan. Dahulu, jalan laut merupakan perhubungan utama dan merupakan laluan pedagang dari Sumatera yang ingin berdagang ke Melaka. Mereka akan singgah dan berehat semalaman di kampung ini sebelum bergerak ke Melaka. Selain itu, kampung ini juga dipenuhi dengan lalang tinggi kerana masih belum diterokai sepenuhnya. Oleh sebab itu, kampung ini diberi nama Bagan Lalang dan masih dikekalkan hingga ke hari ini.





mse g td smpat lah illa snap gmbar skit..tu pun gune phone murah jer..^,^
(blum mampu nak bli dsrl tu)
hehehe..^_^

jom tengok sikit..^,*


pic selebihnya akan di post kemudian di entry akan datang..
sekian~^_^

5 comments:

Natasya A'lia said...

bru tau pasal bagan lalang
hehe thanx for sharing :)

illa arabella said...

wlcme..^,^..sharing is caring..^,^

UngguCyber said...

salam illa.. nice blog. Lama tak singgah bagan lalang.. Ikan bakar kat situ boleh tahan sedap gak. illa tak rasa ke ikan bakar kat sana?

illa arabella said...

http://www.blogger.com/profile/02790031569420315329
wsalam..^,^..illa g tngh hri..ikan bkar ttup lg time tu..^,^

man said...

suasana pantai yg cantik.. tak pernah pergi lagi.